Blogroll

7 Mart 2014

Okurun Hakları



' Okurun Hakları ' Daniel Pennac adlı Fransız yazar tarafından yayınlanmış mini bir bildirge. Egoist Okur sitesine bakınırken buldum ve sizinle paylaşmak istedim. Bence çok iyi düşünülmüş ve hazırlanmış bir bildirge, hemen hemen hepsine katılıyorum ve bugünden itibaren haklarımızı her yerde anlatmaya başlıyorum! :P

Bakalım siz sevgili kitap kurtları bu haklar konusunda ne düşünüyorsunuz :)

İllüstrasyon Quentin Blake'e ait.



1. Okumama hakkı.                     ( Bugün okumuyorum. Im hım. )


2. Sayfa atlama hakkı.               (Özellikle uzuun betimlemelerde bu haktan yararlanmak  zorunda kalıyorum :) )

3. Bir kitabı bitirmeme hakkı.      ( Kitap sıkıcı olabilir, sonunu getiremiyor olabiliriz, ya da sadece sonları sevmiyor, sevgili 11. doktorumuzun yaptığı gibi son sayfayı yırtıp atıyor da olabiliriz. Bu bizim hakkımız. Sırf kitabı bitirmedik diye o kitabı okumamış sayılmayız. )

4. Tekrar okuma hakkı.              (  Her okumada farklı şeyler hissettiren, düşündüren, her yaş  döneminde yeniden okunması gereken sayısız kitap var. Tabi bir de sırf çok sevdiğimiz için defalarca okumak istediklerimiz  var. Kitapseverler için bu bir hak değil, sanırım bir bakıma zorunluluk :) )


5. Canının istediğini okuma hakkı.    ( Hani belli bir tarzda kitap okuduğu için eleştirilenler, kaç   yaşına geldin bunu mu okuyorsun diye sorgulananlar var ya. Hah işte bu hak burada devreye giriyor. İstediğimi okurum, sana ne arkadaşım! )

6. “Bovarizm” hakkı.              (  Bovarizm ne ola diyenler için.  Kavrama tam hakim değilim ama  bir roman karakteriyle kendini özdeşleştirmek  olarak uyarlayabiliriz sanırım bu kuralı. Özdeşleştirme kısmını bilemem ama yerinde olmak istediğimiz roman kahramanlarını düşündükçe içim bir hoş oluyor! )

7. Canının istediği yerde okuma hakkı.    ( Otobüste, koltukta, ayakta, okulda, iş yerinde,   kuaförde, banka sırasında, aklınıza gelebilecek her  yerde çantamızdan bir kitap çıkarıp başka bir  dünyaya dalabiliriz. Hem en doğal hakkımız hem de  çok güzel bir şey :). Yadırgamayınız. )

8. Çöplenme hakkı.            ( İnsanlar   kitaplarını ulu orta bırakmamalıdır. Zira her an kitap açı bir arkadaşın melül bakışları altında kitaplarını vermek zorunda kalabilirler. Çöplenmek hakkımız. Tabi geri vermek şartıyla!!! )

9. Yüksek sesle okuma hakkı.             ( Bu hakka katılamayacağım işte. Kitap kurdu bir insan olarak etrafımda sesli ya da fısıldayarak kitap okunması beni bile rahatsız ediyor. Başkalarının sessizlik hakkına saygısızlık bir bakıma. Tek başımıza değilseniz ya da birisi özellikle sesli okumamızı istemediyse, böyle bir hakkımız yok. )

10. Susma hakkı.            ( Kitabı okurken mi susuyoruz, okuduktan sonra mı susuyoruz, bize kitap sorulduğunda mı susuyoruz? Bu hak konusunda kafam karışık biraz :) Ama susmak güzeldir. Susmak herkesin hakkı. )


                                                                                       Kitap dolu günlere.. :)

2 kez mırlanmış.:

Unknown dedi ki...

Kitabın önce son sayfasını okuyup sonra ilk sayfasına dönme hakkını da ben ekliyorum şu an.

Alper Sağlam dedi ki...

Benim gibi az kitap okur çok film izler birisi için bulunmaz hint kumaşı olmuş bu yahu :) En güzeli de; Okumama hakkıymış ;)
Çok teşekkürler paylaşım için.

Yorum Gönder